
原は、金沢美術工芸大学卒業後、スペインに渡りアントニオ・ロペスに師事。写実絵画の薫陶を受け、帰国後は自然や日常に潜む「美しさ」を静かにすくい上げる独自の世界を築いてきました。
その作品は、単なる装飾的な美しさではなく、対象に宿る気配をリアルに伝えるものです。
今回の展示では、5月より公開の映画『かくかくしかじか』(原作:東村アキコ)の劇中画を担当したことを記念し、実際に劇中で使用された作品もあわせて展示。
映画と美術が交差し、「描くこと」の意味をあらためて問いかける展覧会となります。
【作家在廊時間】
6/13(金) 13:00頃~18:00
6/14(土) 終日
6/15(日) 10:00~12:00頃


原崇浩が担当した劇中画も展示いたします。

画家 原崇浩 × 漫画家 東村アキコ × 美術家 石黒賢一郎
日時:2025/6/14(土)18:30~19:30
会場:ぎゃらりい秋華洞
参加費:5,000円/名(アルコール含むワンドリンク付き)
定員10名様のお申込制となります
質問タイムもございます
原崇浩画集を1冊プレゼントいたします (1995-2007、2008-2017のいずれかをお選びいただけます)
> 原 崇浩 作品集 1995-2007
> 原 崇浩 作品集 2008-2017
【ご注意】
・当選された方のキャンセルは不可とさせていただきます
・クレジットカードでのお支払いとさせていただきます
・当日、床に座っていただくこととなりますので、お召し物などにご注意下さい
【お申込みフォーム】
https://forms.gle/CE1pjc256Ra1VGJJ9
原崇浩による今回の個展は、私たちにとって長年温めてきた重要な企画でした。しかし、映画『かくかくしかじか』の劇中画を担当することになったことで、この展覧会は一層立体的な意味を帯びることになりました。
『かくかくしかじか』は、東村アキコによる自伝的漫画を原作とした映画です。東村は、原の金沢美術工芸大学時代の後輩にあたり、今年3月まで広島市立大学芸術学部で教鞭を執っていた原は東村をたびたび自身の講座に招くなど、親しい関係にありました。
物語は、東村が故郷・宮崎で出会った画塾の恩師・日高先生(実在は日岡先生)との思い出を描いたものです。厳しくも純粋なその教えには、胸を打つものがあります。初日に日高塾をやめて帰ろうとした東村は、結局、金沢美大入学前も卒業後もずっと先生の教室に通うことになるのですが、最初は「下手くそ」と叱られ続け、絵を描く気を失いかけるたび「いいから描け、描け、描け!」と激しく叱咤激励されます。漫画家志望だった彼女に対し、先生はそのことを知ってか知らずか、ただ「描け」と言い続けました。その言葉が、後の人気漫画家・東村アキコを生んだのです。
原崇浩が劇中で日高先生の絵を担当したのは、まさに「ものをよく見て描く」そのスタイルが、先生の教えに通じていたからでしょう。実際の日岡先生はややシュールな作風だったようですが、東村は映画化にあたり、原の画風こそ、この映画にふさわしいと考えたようです。
私にとっては、原崇浩の、生徒たちに「見て描くこと」の大事さを伝え続ける姿勢も、その佇まいも、どこか日高先生と重なって見えます。
では、原にとって「描く」とは何なのでしょうか。
写実絵画は、時に「まるで写真のようだ」と驚かれます。確かにその驚きは自然な反応でしょう。しかし、もう一歩踏み込んで考えてみると、「なぜ写真で済むものを、わざわざ手で描くのか」「描くことで何を伝えようとしているのか」が問われてきます。
写真には写らない「何か」。それは、対象に宿る気配や手ざわり、目には見えない振動や魂のかけらのようなものかもしれません。それを画家は、絵筆を通して掴み取ろうとするのです。もしそれがなければ、写真やAI画像で十分でしょう。私たちは、絵筆の揺らぎに心を重ね、そこにしかないリアルを感じ取っているはずです。
ただ「写真のように見える絵」と、「写真にはない何かを掴み取ろうとする絵」との間には、大きな隔たりがあります。
原崇浩の場合、その油彩画は、説明を必要としない、寡黙なものですが、「生きていること」のリアル、そして美しさを、そのまま手にとって見せているような、そんな作品に見えます。寡黙で、だけど本当は饒舌な原作品は、まるで日本料理のようです。
今回の展覧会では、かつて生徒のそばで竹刀でふるい、アイアンクローで女子生徒の顔を鷲掴みにしながら、必死に「描け」と叱咤し続けた日高先生の思いと、原崇浩が写実絵画で伝えようとする「何か」が、重なり合います。
この展覧会が、描くことの本質と、そこに宿る魂を感じ取る「祝祭」となることを心より願っています。
今回は、日高先生が亡くなる直前に描いた—という設定で、原崇浩が手がけた「完成途中の海の絵」を特別に展示いたしました。
映画『かくかくしかじか』と、この展示『描くということ』。
二つが響き合い、皆さまの心に残る時間となれば幸いです。
(文中敬称略)
秋華洞 田中千秋

作品集をWEBにて販売中です
GALLERY SHUKADO is pleased to present a solo exhibition by Takahiro Hara, a leading figure in contemporary realism.
After graduating from Kanazawa College of Art and Craft, Hara traveled to Spain to study under Antonio López, where he deepened his mastery of realistic painting. Upon returning to Japan, he has continued to develop his unique artistic world, quietly capturing the hidden beauty found in nature and everyday life.
His works go beyond decorative appeal, conveying the subtle presence that resides within his subjects with striking realism.
This exhibition also commemorates Hara’s contribution as the artist responsible for the paintings featured in the film “Kakukaku Shikajika”, based on the autobiographical manga by Akiko Higashimura, which was released in May.
The actual works used in the film will be on display, offering a rare opportunity to experience the intersection of cinema and art, while inviting visitors to reflect once again on the meaning of “drawing.”
Dates
June 13 (Fri) – June 21 (Sat), 2025
Hours
10:00 AM – 6:00 PM
Notes
Open daily during the exhibition period / Free admission
This solo exhibition by Takahiro Hara has been a long-anticipated and important project for us at GALLERY SHUKADO. However, when Hara was appointed as the artist responsible for the paintings featured in the film “Kakukaku Shikajika”, the exhibition took on even greater significance.
Kakukaku Shikajika is a live-action film based on the autobiographical manga by Akiko Higashimura. Higashimura, who is Hara’s junior from Kanazawa College of Art, has maintained a close relationship with him over the years. Until March of this year, Hara was teaching at Hiroshima City University’s Faculty of Arts and often invited Higashimura to his classes as a guest speaker.
The story revolves around Higashimura’s memories of her mentor, Mr. Hidaka (a character based on the real-life Mr. Hioka), whom she met in her hometown of Miyazaki. The strict yet sincere lessons she received from him left a lasting impression. Although she initially tried to quit on her very first day at Hidaka’s art school, she ended up returning again and again, both before and after entering Kanazawa College of Art. Despite constantly being scolded for being “terrible,” every time she felt like giving up, he would push her forward with relentless encouragement: “Just draw! Draw! Draw!” Whether or not he knew she dreamed of becoming a manga artist, his only message was for her to keep drawing. Those words became the foundation that led her to become one of Japan’s most beloved manga artists.
Hara’s appointment to paint the works of Mr. Hidaka in the film was no coincidence. His artistic style, which emphasizes “carefully observing and drawing,” resonated with the teachings of Mr. Hidaka. While the real-life Mr. Hioka’s style was said to be somewhat surreal, it seems Higashimura felt that Hara’s realism was better suited to the spirit of the film.
Personally, I find in Hara’s dedication to teaching his students the importance of truly “seeing and drawing” a reflection of Mr. Hidaka himself.
So what does “drawing” truly mean to Hara?
Realistic painting is often praised as “photographic” in its accuracy, and this is an understandable reaction. But if you think a bit deeper, it raises important questions: “Why go through the effort of painting something that a photograph could capture?” and “What is it that drawing conveys beyond what a camera can?”
There is something that cannot be captured in a photograph—perhaps the presence, the texture, the invisible vibrations, or fragments of a soul that dwell within the subject. A painter seeks to grasp these intangible elements through the brush. Without that, a photograph or an AI-generated image would be sufficient. Yet we find ourselves drawn to the subtle movements of the brush, sensing a reality that exists only there.
There is a vast difference between a drawing that merely “looks like a photograph” and one that strives to capture something beyond the photographic.
In Hara’s case, his oil paintings, though seemingly quiet and wordless, speak volumes. They present the reality and beauty of being alive, right before our eyes. His work feels much like Japanese cuisine—subtle in appearance, yet richly expressive beneath the surface.
This exhibition brings together the passionate spirit of Mr. Hidaka, who once stood behind his students with a bamboo sword, gripping their faces with an “iron claw” while fiercely shouting at them to “keep drawing,” and the quiet yet powerful message that Hara conveys through his realist paintings.
We sincerely hope this exhibition will become a celebration of the true essence of drawing, and the spirit that resides within it.
As a special highlight, we are pleased to present “The Unfinished Painting of the Sea”, a work featured in the film as a piece left incomplete by Mr. Hidaka before his passing, specially recreated by Hara for this exhibition.
We hope that “Kakukaku Shikajika”, the film, and “About Drawing”, this exhibition, will resonate together and leave a lasting impression on your heart.
Chiaki Tanaka
GALLERY SHUKADO